Права та обов’язки покупця:
Кожен споживач має знати, що згідно зі ст. 4 Закону України «Про права споживача» (далі — Закон). Купуючи, замовляючи або використовуючи продукцію, що реалізується на території України, він має право на:
- захист своїх прав державою (здійснюють Державну службу з питань безпеки харчових продуктів. Та захист прав споживача та її територіальні органи, суди);
- належна якість продукції та обслуговування;
- безпека продукції;
- необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію. Її кількість, якість, асортимент, а також про її виробника (виконавця, продавця);
- відшкодування майнової та моральної шкоди, заподіяної внаслідок недоліків продукції (дефекту продукції), відповідно до закону;
- звернення до суду та інших уповноважених державних органів за захистом порушених прав;
- об’єднання у громадські організації споживачів (об’єднання споживачів).
У той самий час споживачі зобов’язані:
- перед початком використання товару уважно ознайомитись із правилами застосування. Викладеними у наданій виробником (продавцем, виконавцем) документації на товар;
- у разі потреби роз’яснення умов та правил використання товару — до початку застосування товару. Звернутися за роз’ясненнями до продавця (виробника, виконавця) або іншої зазначеної особи у документації:
- ористуватися товаром згідно з його цільовим призначенням. Дотримуватись умов (вимог, норм, правил), встановлених виробником товару (виконавцем) у документації із застосування;
- з метою запобігання негативним для споживача наслідкам використання товару. Застосовувати передбачені виробником, у товарі засоби безпеки. З дотриманням передбачених у документації щодо застосування спеціальних правил. У разі відсутності таких правил у документації. Дотримуватися звичайних розумних заходів безпеки, встановлених для товарів такого роду.
Обмін та повернення товару належної якості:
Відповідно до ст. 9 Закону споживач має право обміняти непродовольчий товар належної якості. На аналогічний у продавця, у якого він був придбаний. Якщо товар не задовольнив його за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути використаний за призначенням.
Споживач має право на обмін товару. Належної якості протягом чотирнадцяти днів. За винятком дня купівлі, якщо більш тривалий термін не оголошений продавцем. Обмін товару належної якості провадиться, якщо він не використовувався. Якщо збережено його товарний вигляд. Споживчі властивості, упаковка, ярлики, а також розрахунковий документ, виданий споживачеві разом із проданим товаром.
Перелік товарів, які не підлягають обміну (поверненню), затверджується Кабінетом Міністрів України.
Якщо на момент обміну аналогічного товару немає у продажу. Споживач має право або придбати будь-які інші товари. З наявного асортименту з відповідним перерахунком вартості. Або розірвати договір та отримати назад гроші у розмірі вартості поверненого товару. Або здійснити обмін товару на аналогічний при першому надходженні відповідного товару у продаж. Продавець зобов’язаний у день надходження товару, повідомити про це споживача, який вимагає обміну товару.
Таким чином, обміняти товар належної якості на інший, аналогічний, можна, якщо:
- з моменту покупки пройшло не більше 14 днів;
- товар не використовувався;
- збережено товарний вид товару, його споживчі властивості, упаковка, ярлики тощо;
- зберігся розрахунковий документ, який споживач отримав разом із товаром;
- товар не входить до переліку товарів, які не підлягають обміну.
Повернути товар належної якості та забрати гроші можна. Якщо дотримані всі вищеперелічені умови та аналогічного товару, необхідного покупцю, немає у продажу.
При розірванні договору купівлі-продажу розрахунки зі споживачем проводяться з вартості товару тимчасово його купівлі. Гроші, сплачені за товар, повертаються споживачеві. В день розірвання договору, а у разі неможливості повернути гроші в день розірвання договору — в інший термін за домовленістю сторін, але не пізніше ніж за сім днів.
На замітку любителям. Час від часу брати в магазинах товар «на прокат». Потім повертати його назад, як товар який не підійшов. В більшості випадків, якщо річ має товарний вигляд, в магазині без питань приймуть товар назад. Але, якщо у продавця виникнуть сумніви. І він захоче провести експертизу, яка покаже, що товар був у використанні. Невдахи махінатору цілком законно буде відмовлено в обміні або поверненні товару.
Зразок заяви щодо повернення товару належної якості на підставі ст.9 ЗУ «Про захист прав споживача»
Директору магазину (назва,адреса)
ФОП або найменування юридичної особи
ПІБ заявника
адреса проживання:
Контактний телефон:
ЗАЯВА
Мною (дата) у Вашому магазині придбано (зазначити назву, код товару, розмір, модель, торгівельну марку) за ціною_____грн. Що підтверджується:
(товарним, касовим чеками, відміткою у гарантійному талоні).
Придбаний мною товар не підходить мені за кольором (фасоном, розміром, чи іншою причиною (зазначити причину).
Керуючись ст.9 Закону України «Про захист прав споживачів» прошу, обміняти товар чи повернути сплачені кошти. Передбачений законодавством термін – 14 діб не враховуючи день придбання товару, ще не сплинув.
Товар мною не експлуатувався. Не використовувався, збережено його товарний вигляд, цілісність упакування, повертається у повній комплектації.
Дата підпис